CBF Türkiye Motosiklet Grubu Forumları

Grubumuz faaliyetlerini askıya almıştır!
Zaman: Çrş Ağu 15, 2018 3:39 pm

Tüm zamanlar UTC


Forum kuralları


Forum kurallarını görüntülemek için lütfen buraya tıklayın



Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 80 mesaj ]  Sayfaya git Önceki  1, 2, 3, 4, 5, 6  Sonraki
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: Cmt Şub 06, 2010 10:55 am 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Sal Şub 12, 2008 9:04 am
Mesajlar: 4943
Konum: ***Alone Ambassador*** Atakoy, Mobil Alabama US, Yalikavak, Antakya
MEHMET ÇULCU yazdı:
hakkı abicim (amca) bir uzmanlık sorusuna cevaben yazımdır. :green:

fren yaparken kesinlikle durana kadar karşıya bakacaksın diyor bir uzman.bunun niye öyle olduğunu ben biliyorumda açıklamak biraz zor.bu kısmı sen anlat abicim. :canim:

konuya benim ekleyeceklerim ise biraz soru içeren açıklamalar. panik fren tabir ettiğimiz durumlarda dual abs daha iyi diye düşünüyorum.hem sürtünme yüzeyi açısından hemde tekerin fren gücünün dengeli bir biçimde arka ve ön fren arasındaki güç dağılımı açısından.ha hiçmi zararı yok dersen yavaş şürüşlerdeki dar alan manevralarda arka frene dokununca önde devreye girdiğinden düşme riski var .gerçi honda bunu belirli bir yüzde oranında ön-arka şeklinde başınçları dağıtmış ama yinede bu risk var.
virajlarda yapılan ön fren uygulamaları makinayı dik durma eğilimine soktuğundan dolayıda bağlantı biraz sakat gibi.
ama asıl sorun biz hangi yol şartlarındayız onu çok iyi analiz edip frenlemeyi ona görede yapmalıyız.makina yatıkmı ,dik konumdamı.yol yukarımı devam ediyor yoksa aşağımı ,viraj içindemiyiz yada düzmü gidiyoruz.asfalttan mıcıra geçiş varmı yada devam eden bir zemindemiyiz.bütün bunlar frenleme ile ilintili değişkenlikler.ne yapacağımıza karar verirken bence zemini ve hava şartlarınıda gözden geçirmeliyiz.unutmamalıyızki sadece durmaya değil güvenli bir şekilde durmaya çalışmalıyız.sevgiler saygılar.öpücükler.


Sevgili Mehmet, senin kafan ya cok karismis bu konularda, ya da sen konuyu boyle karisik ifade ediyorsun.

Istersen sorularini tek tek getir.
Dual sistemin panik frenleme uzerindeki etkilerini anlamak zor. Cunku eger panik fren yapiyorsak, zaten butun frenlere asiliyoruz. Bu durumda, on ya da arka frende oncelik olmadigindan, dual ya da combine sistemlerin onemi nerede anliyamadim.

Bu sistemler, bizim on ya da ar.ka fren yapmamiz halinde, normal frenlemelerde, asiri kullanim halinde olabilecek, yanlisliklarin onune gecebilmek icin takviye olarak digerinin devreye girmesi ile ilgilidir.

BackBonE yazdı:
Düz bir hat üzerinde fren yapmak istiyorsanız evet, ama aslında her zaman olduğu gibi bakışınız gitmek istediğiniz yönde olmalı.

Yardımcı sistemlere gelince (ABS, Kombine, servo vs), hepsi güzel hepsi faydalı, fakat eğer motosiklet sürmeyi öğrenme çabası içindeyseniz, ya bunların olmadığı ya da kapatılabildiği bir motosiklet edinin. "Ne yaptın Boğaç?" demeyin. Binlerce kilometresi olan ve hala ne zaman, nasıl fren yapacağını bilmeyen, hatta yanlış öğrenmiş çok sürücüye denk geldim ne yazık ki. Keza bu sistemlere güven yüzünden, normalde önlem alacakken, almayarak devam eden de çok kullanıcı var aramızda.

Yaptığımız kontrol paylaşımı sırasında da gösterdiğim gibi, yağmurda dahi, bu sistemler olmadan daha kısa bir fren mesafesinde durmak mümkündür. Yeter ki koşulları doğru algılayın ve tutuşunuzu hissedin. Tutuşun olmadığı nokta da ise bu sistemler hayat kurtarabilir, diğer yönden sistemi uyguladığınızı varsayacak olursak, tutuşun olmadığı yerde ne işiniz var?

Uzun lafın kısası öğrenme aşamasında bu sistemleri zararlı görüyorum. Öğrendikten sonra zaten hem bir motorsikletten ne beklediğinizi biliyor olacaksınız, hem de kendinizi tanıyor olacaksınız; karışmak ne haddime? :P


Bakis konusunu daha once incelemistim baska bir baslikta ama anlasiliyor ki burada interaktif olarak tekrar paylasmakta yarar var. Elbette Bogacin soyledigi gibi bakisimizin gidecegimiz son noktaya yonelmis olmasi lazim.

Ancak ABS konusunda, yazdiklarini, son paragraf haric olmak uzere degerlendirecek olursam, bence ogrenirken de bu sistemlerin olmasinda buyuk faydalar var.

Basligin bundan sonraki bolumlerinde konu icersinde ABS nin ne kadar gerekli ve faydali oldugunu isleyecegiz. Bunlari arastirma adina cekilmis videolarla takviye ederek aciklayacagim.

_________________
Hakki Orun
Vision Liner
The Member of RoSPA RoADAR by ART
Turkiyede yol ve trafik sartlarindan dolayi motor kullanmayi biraktim
Motorum sadece CRF 250 L
http://www.orunbrothers.webs.com


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Cmt Şub 06, 2010 11:08 am 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Sal Şub 12, 2008 9:04 am
Mesajlar: 4943
Konum: ***Alone Ambassador*** Atakoy, Mobil Alabama US, Yalikavak, Antakya
Simdi bakarsak eger, birinci oncelik frenleme nasil olmali alt basliginda toparlanmali gibi.

Frenleme hic olmamali! Simdi bu nedir diyebilirsiniz, ama frenleme aslinda yapilmis olan bir fazla mudahalenin duzeltilmesi gibidir. Onumuze cikan ani durumlar haricinde, frenleme duzeltme anlaminda olmalidir. BU bize ayni anda smoothlugu getirecektir.

Simdi dusunun, yolda gidiyoruz, ve hizimiz o yolun hizina uygun. O halde genelde butun araclar uc asagi bes yukari ayni hizlarda giderler, ve ani bir hareket yapan olmadikca kimsenin fren yapmasini gerektirecek bir durum olusmayacaktir. Elbette burada bahsi gecen frenleme, kendi istegimizle durmak disinda yapilacak frenlemeleri kapsamaktadir.

Bakisimiz yuksek ve ileri, (ileri derken karsiya degil, sadece ileri yani gorebildigimiz ve gitmek istedigimiz en son nokta) trafigi de denetimimiz altina almisiz. Onumzdeki aracla aramizda ufak bir hiz farkimiz var yani biz biraz daha hizli gidiyoruz. Iste bu durumda, onumuzdeki araca yaklasiyorsak eger, bakisimizla topladigimiz bilgileri derleyerek suratimizi ayarlamaliyiz. Su demek oluyor; Karsidan gelen yok, bizim o aracai sollayabilecegimiz mesafe icinde sagda ya da solda bir benzin istasyonu yok, ya da bir yan yol giris cikisi yok, yol duzgun, gorus acik ise iste bu durumda veririz gazi ve hizimizi biraz dah arttirarak, gecer gideriz. Aman gecerken yine de yakinindan degil olabilecek en uzak noktadan geciniz.

Sartlar ayni ancak bu sefer karsidan gelen var. Simdi biz burada hiz analizi yapiyoruz, her uc arac icin, onumuzdeki, karsidan gelen ve kendi hizimiz. Gecis noktasini boylece yakaladik. O noktaya kadara karsidan gelenin gecip gitmis olmasini saglayacak surate inmemiz gerekir aksi halde GEREKSIZ yere hem fren yapmak durumunda kalacagiz, hem de fazladan benzin yakmis olacagiz. Iste bu da yukaridaki paragraf tanimlarindan "Neden oyle olmali" bolumunu acikliyor.

Bu konuda hem fikir olduktan sonra, isterseniz, "On frenin kullanimi" 'na geceriz

_________________
Hakki Orun
Vision Liner
The Member of RoSPA RoADAR by ART
Turkiyede yol ve trafik sartlarindan dolayi motor kullanmayi biraktim
Motorum sadece CRF 250 L
http://www.orunbrothers.webs.com


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Cmt Şub 06, 2010 1:37 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Prş Kas 27, 2008 9:47 am
Mesajlar: 1263
Konum: Adana/Seyhan
sevgili abicim sırayla açıklamaya çalışayım.
1-dual yada combine abs çalışan sistemle çalışan motoru yeni kullanan kişi alışkanlıklar sonucu diğer bağımsız sistemler gibi algılayarak dar alan yavaş sürüşlerde gerekince arka fren kullandığı zaman ön frenin tutması sonucu düşmeler yaşayabiliyor.bu tip durumda alışkanlık kazanılana kadar çokta sağlıklı görünmüyor.
2- eller ve ayakların uyumlu çalışmadığı yada karışıklık olan bir anda akla gelen manet yada pedal farketmeden(aslında sıkıştırma oranları farklı olsada ) ilk frene asıldığımızda dual sistem kolaylık sağlar diye düşünüyorum.bunu uzun yıllar motosiklet kullanan biri için değil ama tecrübesiz bir sürücü için gerekli olduğunu düşündüğüm ve kolaylığı açısından yazmıştım. bunu avantaj olarak kabul ediyorum
3-yolu iyi okuyamadığımızı kabul ederek(bunuda tecrübesiz sürücü için yazmıştım)viraja gereğinden hızlı girerse yada viraj içinde bir engelle karşılaşırsa ön fren kullanımında yatık bir motorun dikleşeceği ve çizgisini kaçıran sürücünün açılmalar yaşayacağını bunun sonucu kontra basıp daha yatması gerekirken korkup karşı şeride gececeğini düşündüğüm için bağlantılı sistemlerin bu durumlarda çokta iyi olmadığını düşünüyorum.burada dezavantaj var gibime geldi.

daha sonra devam etmem gerekti.şimdilik sevgilerle.

_________________
Honda CBF 1000 F

Uçan Çul --- Adana / Turkey
ART BRONZ +
GS1-GS2


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Pzr Şub 07, 2010 2:26 am 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Prş Tem 02, 2009 11:35 pm
Mesajlar: 4066
Frenleme nasil olmali?
Frenleme ön fren progressive bir şekilde (limon sıkar gibi) 2/3 oranında,arka fren 1/3 oranında sabit kullanılmalıdır. Dokunulan ilk fren ön olmalıdır,arka frene de zonk diye asılınmamalıdır. Arka fren her ne kadar yavaşlatmaya yardımcı olsa da,temel amaç ön taraf yavaşlarken arkanın ilerleme arzusunu kesmektir. Diğer bir deyişle arka fren stabilizatördür. Düz yolda motoru esas yavaşlatan ön frendir. Yokuş yukarı isek arka,yokuş aşağı isek ön fren kullanılır,çünkü ağırlık merkezleri o taraflara hücum eder. Gidon kırıkken/Düşük hızda/Motor yatıkken ön fren kullanılmaz. Motor yatıkken ön fren kullanmak zorunda kalınırsa da mutlaka debriyaj çekilmeli ve motor mümkün mertebe dikleştirilmelidir. Kompresyon yapılacaksa da vites küçültülürken arka frene dokunulmalıdır,lastiğinizin sarmasını engellersiniz. Bir de fren yaparken kendi ağırlık merkezinizi arkaya vermelisiniz. Kollar gergin (kasılı değil),vücut dik ve mümkün mertebe arkada. Böylece öne hücum eden ağırlık merkezinizi ortalarsınız ve gidonunuzun sizi alkışlamasına izin vermezsiniz. (Yine ağırlık merkezini optimize etmek adına gaz verirken ağırlık öne verilir. Yokuş aşağı ağırlık arkaya,yokuş yukarı öne verilir.)

ABS
ABS tekerleklerin kilitlenme arzusunu hisseden ufacık tefecik bilgisayarcığın kaliperlere brrşşşş diyerekten yapılan baskıyı kontrol altına almasıdır. Siz bunu fren pedalından tatttatattk ya da gırrrrr şeklinde hisseder ve ''ulen ayağımın altında birşeyler oluyor'' dersiniz. Öndeyse daha değişik bir haz verir.
ABS emniyetli bir duruşa ve fren esnasında kaçınma manevrasına olanak sağlar. Buna rağmen ne yazık ki fren mesafesini uzatabilir.

Kombine fren sisteminin avantajlari
CBS frenleme kuvvetini optimize eden bir sistem,bunu aktive etmek için herhangi bir frene basmanız yeterli. Motorun iki ayrı freni olduğunu unutanlar için ideal. Kötü bir frenlemeyle başınızın belaya girmesini engeller,dağılımı optimize ettiğinden minimum duruş mesafesini ve maksimum stabiliteyi sağlar.

_________________
B777 Pilot | Instructor


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Pzr Şub 07, 2010 8:47 am 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Sal Şub 12, 2008 9:04 am
Mesajlar: 4943
Konum: ***Alone Ambassador*** Atakoy, Mobil Alabama US, Yalikavak, Antakya
Guzeeel! konuya girmeye basladik yavas yavas.

Sevgili Martin, yukarida yazdiklarin guzel olmus. Ama en bastaki cumleye bir aciklik getirelim mi? Frenleme, limon sikar gibi yapilir demissin. Evet bu tercihen boyle ama buradan yanlis anlasilmasin diye sunu ilave etmek istiyorum. Eger panik fren yapmamiz gerekiyorsa, ve motorumuzda ABS varsa, o zaman elimizin ve ayagimizin altinda ne varsa hepsine asilmaliyiz. Yani debriyaj, arka fren, on fren sonuna kadar!
Tabii bu olay motorunuz dik durumda iken yapilabilir. Dolayisiyle, tehlikeli durumlarda motorumuzun dik olmasi bize buyuk avantajlar getirir, Nasil ki sollama teklikeli bir olaydir ve gececegimiz aracin yanindan en dik durumda gecmeliyiz durumunda oldugu gibi...

_________________
Hakki Orun
Vision Liner
The Member of RoSPA RoADAR by ART
Turkiyede yol ve trafik sartlarindan dolayi motor kullanmayi biraktim
Motorum sadece CRF 250 L
http://www.orunbrothers.webs.com


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Pzr Şub 07, 2010 8:50 am 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Sal Şub 12, 2008 9:04 am
Mesajlar: 4943
Konum: ***Alone Ambassador*** Atakoy, Mobil Alabama US, Yalikavak, Antakya
Haydi o zaman artik konuyu didikleyelim.

Ön fren nasıl yapılmalıdır?
ABS li motorlarda Hangi durumlarda ABS devreye girer? Bunu nasıl engelleriz?

Valla, motoruna gore degisir desem?
Mesela bir cruiser (chopper) motosiklet kullanirken, ki genelde ABS yoktur, progresiv fren yapmak iyidir. Boylece on tekeri kaydirmaktan kurtuluruz. Durmamiz gerektigindeki pozisyonumuza gore eger normal frenleme yapmamiz gerekiyor ise progresiv frenleme yani limon sikar gibi maneti elimizin altinda ezebiliriz. Durmaya yakinlastigimiz anda arka frene gecmemiz bence cok tercih edilesi bir durumdur.

Durmaya yakin, iyice yavaslayan motorumuz dusmemek icin yolu kendi okumaya basliyacak ve yolunu bulmak icin sag sol yapmaya baslayacaktir. Bu durumda on tekerlege baski uygulamak tamamen dusme sebebi olabilir. Halbuki arkadan sizi birisi cekip durdurmaya calisirsa daha guvenli oluyorsunuz.

Panik frenleme de ise durum bayagi farklidir. Yine on tekeri bloke etmeyecek kadar baskiyi biraz daha kisa surede uygulamak durumunda kaliriz. Arka frenle de takviye edilen bu durum bizim guvenli bir sekilde teorik tanimlanmis mesafelerde durmamizi saglar.

Gelelim diger tip motorlara;
Street, touring, naked, enduro gibi bu sinifa giren motorlarda agirlik transferi daha kisa surede gerceklesir. Buna dikkat etmemiz halinde cok randimanli fren yapabilir ve durus mesafesimizi ideale yaklastirabiliriz.

Aslinda frenleme genelde tum motorlarda ayni prensiplere sahiptir. Fark motorun agirlik transferlerinden dolayi tepkilerinde olan farktir, diye dusunuyorum. Hani basima gelen bir durumdan esinlenerek yazarsam eger, cruiser motorumla ani fren yatigimda, arka teker hala gitmek istediginden dolayi, motorumun verdigi tepki, on tarafin gidon donuk, bir atin sahlanmasi gibi havaya kalkmasi seklinde olurken, ABS siz bir motosiklette stopi seklinde ya da on tarafin bloke olmasi neticesinde eger gidonu kacirirsaniz tam donerek motorun ters tarafa yatmasi seklinde oluyor.

Galiba en basa yazmama gereken bir konu vardi ama buraya rastgeldi. Fren yaparken motorumuzun mutlaka DIK durumda olmasi gerekir. (Konumuz on fren oldugu icin bu boyledir diyorum) Aksi taktirde, motorumuzun beklenmedik tepkileri olabilir ki high siding'e benzer durumlara bile dusebiliriz. Panik durumda freni kontrolsuz bicimde kullanip, tepki gelince birakip tekrar sikmamiz halinde ayni high siding gibi olabiliyor.

ABS li motosikletlerde ABS nin getirdigi avantajlar cok degerlidir. Yine de ben motorumun DIK olmasini tercih ediyorum. ABS devreye girecegi icin, kaymaktan veya stopiden cok uzaklarda kaliriz.

Bir de zemine bagli frenleme taktikleri vardir. Kaygan zemin, loose (yani serbest malzemeli) zeminlerde manetimize tekerden tepki almayacak kadar muamele etmemiz halinda hem motorumuzu yavaslatir, hem de kaymaktan kurtuluruz.

Bir de benim eskiden uyguladigim viraj frenlemesi vardi. Viraj hizimin yuksek gelmesi halinde hem biraz gaz takviyesi hem arka fren ile donerdim. Gazi kesmek halinde tamamen yerden kesildigimiz icin, onu sabit tutuyoruz ama arka frenle motoru biraz yavaslatmak mumkun oluyor. Sonralari, beyaz kaskli bir adam bize bunun yanlis oldugunu ogretti.
SS leri bilmiyorum....

Gelecek program: ABS ve Normal freneleme karsilastirmasi. Video takviyeli, ve tesbitli kanitli...:)

_________________
Hakki Orun
Vision Liner
The Member of RoSPA RoADAR by ART
Turkiyede yol ve trafik sartlarindan dolayi motor kullanmayi biraktim
Motorum sadece CRF 250 L
http://www.orunbrothers.webs.com


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Pzr Şub 07, 2010 10:08 am 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Pzt Kas 20, 2006 8:39 am
Mesajlar: 2226
Konum: İstanbul / Küçükyalı
Frenleme yaparken amacınızın tekerleklerinizi kilitlemeden uygulayabileceğiniz maksimum kuvveti uygulamaktır. Bunu yapabilmek için de önce durmanızı sağlayacak olan tekerleğin yere basmasını sağlamaktır. Bu iki aşamalı bir işlemdir. İlk aşamasında motorsikleti dikmeli ve tekeleğinizin yere dik basmasını sağlamlısınız ki basma yüzeyi genişlesin, ikinci aşaması ise motorsikletinizin ağırlığını ön tekerleğe aktarmaktır ki, tutunması artsın.

Zor gelmesin, aslında ön frene dokunmaya başladığınız anda bu işlemler başlar. Burada önemli olan ön amortisörlerinizin sünme doygunluğunu hissetmenizdir. Arkadan gelen itme kuvvetini kesmek için debriyajınızı sıkıyorsunuz. Bu ana kadar giderek artan bir kuvvetle ön fren elciğini ve arka freni sıkın. Şimdi işin asıl zor ve ancak kendi motorsikletinizin üstünde öğrenilecek kısmı geliyor. Ağırlık transferiniz bitti, motorsikletiniz dik. Elciği hala sıkıştırmaya devam ediyorsunuz taa ki, tekerleğin kitleneceği noktaya kadar, amacını tekerleğinizin kilitlenmesini engellemek artık, bakışınız hala gitmeye çalıştığınız noktada. Bu kuvvette tutuyorsunuz artık elciği daha fazla sıkmak yok. Diğer yandan da olası bir kaçış manevrası için de vitesinizi ayarlıyorsunuz.

Hakkı Abi niyetiniz iyi, ama gerçekten doğru bulmuyorum. Dediğiniz gibi ABS'li bir motorda ne varsa asılıyorsunuz (ön ve arka fren, debriyaj). Ne öğrendiniz? Sıfır! Ne ağırlık transferi, ne sünme doygunluğu, ne tutunma noktası, ne fading, hiç birşey.. Freni sıktınız motor durdu, o kadar. Hatta yanlış öğrendiniz! Freni sıktınız ABS devreye girdi, şimdi daha da fazla basınç uygulamanız gerektiğini öğrendiniz!! Ne oldu? Bir gün yolda gidiyorsunuz bir sebepten ABS ışığınız yandı, ona bakarken bakışınızı düşürdünüz, tehlikeyi geç gördünüz ve frenlere asıldınız, öldünüz.. Öte dünyada anlatırsınız artık ama ABS çok iyidir, videoda gördüm youtube'da...

Fren yapmak, tıpkı sürmek gibi sonradan öğrenilir, doğuştan gelmez. Sadece çok ve devamlı tekrar ile refleksleşebilir ve panik anınızda çalışır.

ABS iyidir, kötüdür gibi bir betimleme de bulunmuyorum, dikkatinizi çekerim. Öğrenme aşamasında yardımcı sistemlerin öğrenmenize engel olacağını belirtiyorum sadece. Konuya sadece güvenli sürüş ve eğitimi açısından bakıyorum.

_________________
Boğaç Güzey
RoSPA & DIAmond Examiner, Master Trainer.
Ducati Multistrada DVT 1200ST, Ducati Multistrada 1200S, Yamaha X-Max 250


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Pzr Şub 07, 2010 12:32 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Sal Şub 12, 2008 9:04 am
Mesajlar: 4943
Konum: ***Alone Ambassador*** Atakoy, Mobil Alabama US, Yalikavak, Antakya
Sevgili Bogac, ikimiz de ayni seyleri yaziyoruz aslinda. Sadece sen biraz daha teorik anlatiyorsun. Bir diger dikkatimi ceken ayrilik da, sen durmak ya da olusan bir durumun icinden kurtulmayi anlatiyorsun, ben panik frenlemeyi, durmak uzerine ele almisim.

Konuyu teorik olarak ele aldigimizda, ABS siz olarak anlatilmasi konusunda sana katilabilirim ancak ABS nin de ne olup ne olmadigini anlamak lazim. Ben her ikisini de su anda kullanmaktayim. Belki de biraz objektif olmam gerekirken, ABS nin getirdigi avantajlardan dolayi bana daha kullanisli ve guvenli geldiginden ona dogru yonlendirmis olabilirm. Konuya aciklik gelmesi acisindan yazdiklarinla, yaptigin uyari icin sagol.

Yine de konuyu takip edenler icin, her ikisininde bilinmesi acisindan faydali olduguna inaniyorum.

Zaten su fren konusunu biraz irdeleyelim sonra da ABS yi ele aliriz.

Bir de sunu hatirlatmakta fayda olabilir. Cruiser tarzi motorlarda, onlarin yapisi geregi, agirlik transferi soz konusu olamiyor. Agirlik grafigi, iki tekerin merkezlerini birlestiren yatay bir cizgi ile bu cizginin her iki ucunu, agirlik merkezi olan selenin altindaki noktaya birlestiren bir ucgen seklinde oldugundan agirlik aktarimi soz konusu degil. Bunun OMM ve ART egitimlerinde kullanilan cizimini elde edersem buraya eklerim.

_________________
Hakki Orun
Vision Liner
The Member of RoSPA RoADAR by ART
Turkiyede yol ve trafik sartlarindan dolayi motor kullanmayi biraktim
Motorum sadece CRF 250 L
http://www.orunbrothers.webs.com


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Pzr Şub 07, 2010 2:47 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Pzr Ağu 02, 2009 7:39 pm
Mesajlar: 229
Konum: Istanbul
Bence "frenlere ne varsa asılıyorsunuz" kısmının sadece ve sadece ABS'li motorlarda istenilirse ve gerekirse uygulanabileceğinin altını çizmekte fayda var.
Ama olur da ABS'siz bir motorda bunu yanlışlıkla da olsa yaparsanız, çoook panik fren sonucu motorun önü arkası ayrı hareket etmeye ve sallamaya başlarsa sakinliğinizi ve dengenizi koruyup motorunda kendini toparlaması için müdahale etmeden beklemenizi tavsiye ederim.

_________________
CBF600SA


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Sal Şub 09, 2010 9:25 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Sal Şub 12, 2008 9:04 am
Mesajlar: 4943
Konum: ***Alone Ambassador*** Atakoy, Mobil Alabama US, Yalikavak, Antakya
Saniyorum ABS ile ilgili teorik kisimda yazacaklarimiz belli bir yere geldi ve artik biraz praatikde neler oluyor ona bir bakalim.

Bence de bir muhendis olarak, iki sistem arasindaki fark, ABS siz frenlemede kaymadan dolayi kaybedilen surtunmeden dolayi durma mesafemize ilave olan yol miktari ile, ABS nin freni birakip tekrar sikmasi arasindaki durma mesafemize olan ilavesine esit olacaktir. Tabii bu durum tutusun ideal oldugu yuzeylerde boyle olacaktir diye bir kabul de yapilabilir ancak, durumda bir degisme olmayacaktir. Tutusun azalmasi her iki sistemi de ayni oranda etkileyecegi icin pek bir degisiklik olmayacaktir diye dusunuyorum.

ABS den kazancimiz ise, motorun kontrolunun hala bizde kalmis olmasidir.

Butun bu yazdiklarim teorik olarak dogru olabilir ancak pratikte, youtube da izlemis oldugum fren testleri karsilastirmasinda, ABS siz olan motorlar bir iki metre daha sonra duruyorlardi, arka tekerin iki yaninda tekerlek ilaveli olarak.

http://www.youtube.com/watch?v=-Zv3Sacl7JQ

Ama Polonyada yapilmis baska bir test buldum onu yayinliyorum. Teori ile pratigin ne kadar farkli oldugu gorunuyor. En iyisi yanilmiyorsam 10 m. fark ediyor. Burada cikan baska bir netice de, teori ile pratik farkinin suruculere bagli olarak minimal farklar gostermesi ama hicbir sekilde teoride anlatilabilecegi gibi olmadigi.

http://www.youtube.com/watch?v=vYSdzBirTAM

Videolari izledikten sonra bakalim daha neler cikaracagiz bu konuda.

_________________
Hakki Orun
Vision Liner
The Member of RoSPA RoADAR by ART
Turkiyede yol ve trafik sartlarindan dolayi motor kullanmayi biraktim
Motorum sadece CRF 250 L
http://www.orunbrothers.webs.com


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Çrş Şub 10, 2010 7:50 am 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Prş Tem 02, 2009 11:35 pm
Mesajlar: 4066
cosmos yazdı:
Teori ile pratigin ne kadar farkli oldugu gorunuyor. En iyisi yanilmiyorsam 10 m. fark ediyor. Burada cikan baska bir netice de, teori ile pratik farkinin suruculere bagli olarak minimal farklar gostermesi ama hicbir sekilde teoride anlatilabilecegi gibi olmadigi.

En önemli husus bu aslında. Teoriyi bilmek problem değil,okunulur,anlaşılır,öğrenilir. Uygulamadaki eksikleri görmek ise ancak eğitimle mümkün. Mesela Honda eğitimlerinde panik fren çok önemli bir yer teşkil ediyor. Hatta GS4 eğitiminde virajda panik fren de var,motor yatık halde virajın içindeyken nasıl fren yapılır öğreniyor ve en az 15-20 kez tecrübe ederek pratiğinize yerleştiriyorsunuz.
Bence sürücüye göre fark minimal değil,çok daha yüksek.

_________________
B777 Pilot | Instructor


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Prş Şub 11, 2010 8:47 am 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Prş Tem 02, 2009 11:35 pm
Mesajlar: 4066
ilbera yazdı:
ŞEHİR İÇİ
(TATKU-SIPDE Tara/Anla/Tahmin Et/Karar Ver/Uygula)
* yolda her zaman bilgi toplayın ve değerlendirin
* bakışınızı her zaman yüksek tutun (görebileceğiniz kadar ilerisini görmeye calisin)
* mümkün olduğunca yolun en sağ şeridini kullanmayın
*; filtering yaparken araçların kor noktasında kalmamaya özen gösterin yoğun trafikte araçların arasından süzülerek geçişe deniyor yoğun trafikte iki şeridin arasındaki çizgiden gitmek... bazı ülkelerde yasak, bizde bildiğim kadarıyla yasal!
* her zaman trafiğin akis hızından %10 daha hızlı gidin
*; motor kompresyonuyla veya gaz keserek durabilseniz bile freninize mutlaka dokunun ve arkanızdaki sürücüye yavaşladığınızı hatırlatın
*; dönüşlerde mutlaka ve mutlaka sinyal verin
*; dönüşlerinizi tamamladıktan sonra sinyalinizi kapatmayı UNUTMAYIN
*; trafikte her zaman araç sürücülerine dikkat edin (telefonla mi konuşuyor, yanındakiyle mi konuşuyor, akli bi karış havadamı vs)
* park etmiş araçlara dikkat edin
* dönüşlerde önceden pozisyon alin, sapaklara veya virajlara son anda girmeyin
*; yoğun trafikte filtering yapamıyorsanız araçların sol tekerlek izini takip edin
* tüm duyularınızı açık tutun (yoldaki izlere dikkat edin, bitümlü yamalar, metal rögar kapakları, raylar, benzin veya mazot lekeleri, mıcır, toz vs)
* trafik ışıklarında beklerken arkanızdaki araçları da kontrol edin
* yoğun olmayan yollardaki trafik ışıklarında beklerken (özellikle geceleri) şeritte değil, kaldırımlara yakın yerlerde durun, ön veya arka freniniz mutlaka SIKILI olsun
* her zaman doğru pozisyon, hız ve viteste olun, vitesle oynamaktan çekinmeyin
* acil durumlar için PANİK FREN çalışması yapın
* acil durumlar için elinizin altında rezerv güç olmasına dikkat edin

ŞEHİR DIŞI
(TATKU-SIPDE Tara/Anla/Tahmin Et/Karar Ver/Uygula)
* yolda her zaman bilgi toplayın ve değerlendirin
* bakışınızı her zaman yüksek tutun (görebileceğiniz kadar ilerisini görmeye calisin)
* karayolu veya otobanlarda giderken üzerinize reflektörlü bir yelek giyin, motorunuzun ışıklarını açmayı unutmayın (eğer otomatik olarak açılmıyorsa)
* eğer dönmeyecekseniz sapak şeritlerinde kalmayın, mutlaka orta veya sol şeridi tercih edin
* yol işaretlerine dikkat edin, gereksiz yere konulmadıklarına inanın
* bozuk yol şartlarında hızınızı düşürün ve araçları çok yakından takip etmeyin
* özellikle uzun araçları sollamaya çalışırken doğru pozisyon, vites ve hızda olduğunuza emin olun
* sapaklarda, kasaba, köy gibi yerlerde sollama yapmayın
* meskun mahallerde hız limitlerine uyun (max 50km)
* hayvanlardan uzak durun, yolda engel teşkil ediyorsa yavaşlayın, tepkilerinin beklediğinizden farklı olabileceğini aklınızdan çıkarmayın
* kapalı virajlarda (sonunu göremediğiniz viraj) risk almayın, özellikle bölünmemiş yollardaki kapalı virajlarda sizin şeridinizden bir araç çıkabileceği ihtimalini gözardı etmeyin
*Yolda bir kaza varsa, Orada kazaya bakmaya çalışan meraklı ve dikkati dağılmış, bir sürü sürücü yaya vs vardır.


Aşağıdaki gibi TATKU-SIPDE listesi oluşturalım

1-Arabanın tekerinin açısı:
Gideceği yönü söylüyor

2-Yerde parlaklık:
Yağ, erimiş asfalt olabilir

3-Köprü
Hava soğuk-buzlanma
Hava rüzgarlı-yan rüzgar
Hava yağışlı-kaygan zemin

4-Kamyon
Yük taşıyor- düşebilir
Lastik parçalanmış olarak fırlayabilir

5-Benzinci
Giren ve çıkan olabilir
Benim veya karşı şeritten giriş olabilir
Yakınlarında yağ olabilir

6-Okul
Çocuklar çıkabilir

7-Tünel
Karanlık-gözler alışmalı
Yerler ıslak olabilir
Tünel içinde, çıkışında duran araç olabilir
Havalandırma yetersiz ekzos zehirlenmesi
Tünelde sıkışık trafik-ekzos zehirlenmesi

8-Yolda karaltı
Çukur olabilir
Yabancı malzeme-lastik veya parçaları

9-İnşaat alanı
Yola iş makinesi çıkabilir
Yolda mıcır, kum, toprak, beton artığı, mazot, toz

10-Yağış
Vizör buğu yapacak
Araçlardan gelen serpinti görüşü kapatacak
Su birikintisi lastikler kayacak
Su birikintisi derin çukur olabilir

11-Trafik Işıkları
Cilalı asfalt
Yağ
Arkadan gelen durmayabilir şeridin sağında dur

12 - Gece saat 12
- Sarhoş sürücüler
- Motorun görünmeme tehlikesi
- Farları yanmayan veya zayıf yanan araçları görememe tehlikesi
- Ani durumda siz dursanız bile arkadan gelen duramayabilir.
Defansif kullanım, aşırı paranoyak SIPDE-TATKU hali

13 - Cıstak cıstak müzikli, alçaltılmış otomobil
- Makasa girip, sıkıştırabilir
- Ani fren yapabilir
- Arkadan çok yaklaşabilir.
- Yarışmak isteyebilir
(Bunun için TATK kısmını geçip, Uygula kısmı ile motoru sağa çekip gitmesini bekliyorsunuz)
Paranoyak Sipde-Tatku hali

14- Aynada görülen makas ata ata gelen otomobil
- Sıkıştırabilir
- Ani fren yapabilir
- Arkadan çok yaklaşabilir.
- Ani durumda siz dursanız bile arkadan gelen duramayabilir.
- En güvenli ve makul kullanıcılar ile fazla boşluk bırakmadan defansif sürüş.
Paranoyak Sipde-Tatku hali

15- Yanında kız arkadaşı olan 18-25 yaş BMW, A6, Golf sahipleri
- Sıkıştırabilir
- Ani durumda siz dursanız bile arkadan gelen duramayabilir.
Bırakınız geçsinler, Benim motorum 0-100'e ancak 1 dakikada çıkıyor oyunu oynayın.

16- Yolda emniyet şeridinde duran otomobil
- Kapılar açılabilir
- Hareket edebilir
- Canı sıkılan yolculardan biri yol ortasına el değdirip kaçma oyunu oynayabilir.
Mümkün olan en uzak yerinden geçmek

17- Köpek, koyun, inek (Mışıl mışıl uyuyor olsalar bile)
- Yola fırlayabilir
- Keyfi yerindeyse motora bakmak için uçmaya çalışabilir
- Ani durumda siz dursanız bile arkadan gelen duramayabilir.
Yavaşlamak, mümkünse tamamen emin olmadan tekrar hızlanmamak. Havlayan köpek o kadar kolay ısıramaz veya beni ısırmadılar en azından...

18- Top oynayan çocuklar
- Yola topu gelebilir
- Çocuklar topa koşabilir
Yavaşlamak, kontrollü olmak

19- Geri vitesi yanık otomobil
- Sizi görmeden üstünüzden geri geri geçmeye çalışabilir.
En uzak yerinden, sürüş yolunun en dışında kalarak, kontrollü olarak geçmek

20- Işıklarda motorunuzu inceleyen spor otomobil ve yurdumun nadide Doğan görünümlü Şahinleri-Kartal'ları
- Hızlı kalkayım derken sıkıştırma
- Çapraz ışıklarda sarıdan kırmızıya dönerken geçtim valla diyen sürücülere önden çarpma riski...
Bırakınız onlar önce kalkıp fırlasınlar, siz zaten 2 saniyede onların önüne geçersiniz.

ARAÇLAR VE SÜRÜŞ KARAKTERLERİ
Bu bilgiler Türkiye (İstanbul) özelinde değerlendirilebilir

1-Taksi
-Her an durabilir
-Her an SAĞA yanaşabilir-Yolcu almak için
-Her an yola çıkabilir
-Her zaman geçiş üstünlüğüne sahiptir-Yolların sahibi olarak kendilerini görürler

2-Minibüs-Dolmuş
-Her an durabilir
-Her an yola çıkabilir
-Sinyal kullanma gereği görmezler
-Her sağa yanaşma sonrası ani olarak sola kafa çıkış pozisyonunda bekleme pozisyonu alırlar

3-Belediye ve Halk otobüsü
-Ağır olarak hareket ederler
-Sağa TAM yanaşmama eğilimindedirler
-Yola çıkışlarında arkayı kontrol etmezler
-Yokuşta hızı düşürürler
-Sollamalarında özellikle körüklü modellerin boylarının uzunluğu dikkate alınmalı
-Dönüşlerde körüklü modellerin kuyrukları savrulur

4-Kamyonet
-Orta şerit araçları olarak seyrederler
-Her an üzerinden yük düşebilir

5-GTİ, Hatchback arabalar
-Her an fren
-Her an ani SOLLAMA
-Sol şeritte ısrarla gitme istediği
-Makas sürüş
-Çok yakın adeta sıyırarak yanda gitme ve geçme eğilimi

6-Doblo,Kango tipi ticari araçlar
-Yüklü olsa bile çok hızlı seyir hızı
-Israrla sol şeritte gitme
-Sorumsuz ve tehlikeli kullanım

7-Kamyon
-Yük düşebilir
-Yağışta çok fazla serpinti
-Yokuş yukarı yavaş
-Yokuş aşağı hızlı
-Yokuş aşağı sollama riskli

8-Bisiklet
-Ani ve kararsız manevra
-Arkayı kontrol etmiyor
-Çocuk ise çok dikkat
-Gece görünürlük hiç yok

9-Yolcu Otobüsü
-Kararlı sürüş
-Ani hızlanma yok
-Yağışta serpinti
-Arkasında ve yanında rüzgar etkisi ve türbülans
-Aşırı rüzgarda rüzgara karşı siper konunda Dikkat siperden çıkışta ani ve şiddeti yan rüzgar ve türbülans

10-Lüks arabalar ve 4x4 ler
-Yollar ve sol şerit SADECE onların olduğuna inanmaktalar önlerinde hiçbir araca tahammülleri yok, görüldüğünde yol ver, belaya bulaşma- yol vermedi diye silah çekeni bile var

11-10 yaşını geçmiş araçlar
-Doğan, şahin, murat 124 vs Bol ekzos dumanı Yağışta diğerlerine göre çok daha az sürüş görüşüne sahipler
-Bazıları motosiklet ile yan yana gidip yakından onu izleme merakındalar.
Kazasız güvenli sürüşler.

Alıntı.


_________________
B777 Pilot | Instructor


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Prş Şub 11, 2010 1:31 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Sal Şub 12, 2008 9:04 am
Mesajlar: 4943
Konum: ***Alone Ambassador*** Atakoy, Mobil Alabama US, Yalikavak, Antakya
Otur yerine "0" Kopyaci ne olacak!

Herkes kendi kompozisyonunu kendi yazmali. Bekir hocam gelir yazar isterse...Sana ne oluyor? :green:

Haydi bakalim bu aksam calis biraz, yarin "Hocam ceryan kesikti" filan da deme yemem! :ceza: :green:


Not: ne guzel ikonlarimiz varmis!

_________________
Hakki Orun
Vision Liner
The Member of RoSPA RoADAR by ART
Turkiyede yol ve trafik sartlarindan dolayi motor kullanmayi biraktim
Motorum sadece CRF 250 L
http://www.orunbrothers.webs.com


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Prş Şub 11, 2010 2:09 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Prş Tem 02, 2009 11:35 pm
Mesajlar: 4066
cosmos yazdı:
Otur yerine "0" Kopyaci ne olacak!

Herkes kendi kompozisyonunu kendi yazmali. Bekir hocam gelir yazar isterse...Sana ne oluyor? :green:

Haydi bakalim bu aksam calis biraz, yarin "Hocam ceryan kesikti" filan da deme yemem! :ceza: :green:


Not: ne guzel ikonlarimiz varmis!

Flaş flaş flaş.. Şok şok şok.. BMW'ci Honda'cıya şiddet uyguladı.. :shock:

Yazın,çizin,iddianame açın,içeri atın,kozmik odasına girin,adres krokisini yiyin.. :green:

_________________
B777 Pilot | Instructor


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: Prş Şub 11, 2010 3:32 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Sal Şub 12, 2008 9:04 am
Mesajlar: 4943
Konum: ***Alone Ambassador*** Atakoy, Mobil Alabama US, Yalikavak, Antakya
:green: :green: :green: :green: :green:

Sana baska birsey yazmiyorum.

_________________
Hakki Orun
Vision Liner
The Member of RoSPA RoADAR by ART
Turkiyede yol ve trafik sartlarindan dolayi motor kullanmayi biraktim
Motorum sadece CRF 250 L
http://www.orunbrothers.webs.com


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 80 mesaj ]  Sayfaya git Önceki  1, 2, 3, 4, 5, 6  Sonraki

Tüm zamanlar UTC


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Aranacak:
Geçiş yap:  
cron
POWERED_BY

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye